Thursday, August 6, 2009

INFO..

perhatian!!!>>

1)dgn memamkai mask tidak dapat mengelak anda dari jangkitan H1N1 jika anda tidak mengamalkan kebersihan diri yang maksimun,ini kerana virus H1N1 tidak merebak melalui udara,hanyalah dengan sentuhan.

2)lelaki dewasa dan wanita dewasa yang sihat dan mempunyai tahap imune badan yang tinggi kurang berisiko berbanding kanak-kanak,ibu mengandung,orang tua atau yang mempunyai sejarah penyakit sperti TIBI,kencing manis,darah Tinggi,sakit JAntung dan radan paru2 serta sesak nafas/asma yg teruk.

3)lelaki dewasa dan perempuan dewasa yang sihat masih mampu menghalang virus tersebut daripada bertukar menjadi virus H1N1,tidak kepada golongan yang di sebut di atas.

4)jika anda mengalami simptom deman dgn suhu badan melebihi 38 darjah,silalah dapatkan nasihat doktor,tapi igt jika anda diserang deman atau batuk dan selsema bukan bermakna ada dijangkiti H1N1.

5)jika anda deman dan batu atau tidak sihat anda ada lah orang yang dikehendaki memakai mask kerana mengelakkan dari viru merebak ke tempat lain..

6)jika tidak sihat kurangkan untuk pergi ke tempat awam,sentiasa standby sanitizer atau hygenic wet towel untuk membasmi kuman pada tangan anda.

7)dengan keadaan cuaca yang tidak begitu baik sekarang ini,banyakkan minum air at least 3 liter sehari,sentiasa mandi dan mencuci tangan sebersih-bersihnya,sentiasa dapatkan info terkini mengenai viru influenza A H1N1.

8)Lastly,virus ini asalnya di percayai dari campuran selsema babi dan manusia,tetapi bukan bermakna ianya dtg daripada haiwan bernama babi..harap maklum.

No comments:

Post a Comment